;

KONKURRERANDE SAMVERKAN

KONKURRERANDE SAMVERKAN

Hej alla kunder och läsare!

I detta inlägg tänkte vi skriva lite om konkurrensen i vår bransch. Vi jobbar i en bransch där det konstant pratas och skrivs om vem som är seriös och vem som är oseriös. Detta sker i alla led, bland kliniker, behandlare, leverantörer och övriga aktörer. Syftet med detta är i de flesta fall att man försöker positionera sig som ledande, bäst, starkast osv.
– Vi på Mareli Medical anser dock att man bygger ett varumärke genom att utföra ett gott arbete där fokus ligger på det egna varumärket och inte konkurrenternas.

Idag ser vi hela tiden nya aktörer som dyker upp på marknaden, där man rakt upp och ner försöker kopiera Mareli Medical. Vi ser företagen som en gång i tiden var väldigt kritiska till Mareli Medical och som nu försöker göra det som Mareli Medical gjort i flera år. Vi ser även nya aktörer på marknaden som via en fin hemsida försöker få deras företag likna Mareli Medical.
Vi ser också aktörerna som genom åren försökt “få in en fot” hos Mareli Medical och som nu istället försöker konkurrera. Detta är något som kommer nästan per automatik när man är en av de ledande i branschen.

Vi ser inlägg nästan dagligen på sociala medier och slutar aldrig bli förvånade. Det kan vara allt från behandlare som aldrig varit kund till oss, pratat om våra produkter och tjänster till konkurrenter som tar varje chans de får att marknadsföra sig. Vi ser väletablerade företag sprida missvisande information kring den eventuella lagförändring som är under utredning i Sverige och vi ser behandlare / kliniker bli uthängda pga. en behandling som inte uppnått önskat resultat.

Något av det vi tycker är värst, är att se alla dessa behandlare som ger råd på sociala medier. Behandlare som är kunder hos oss, dvs vi vet exakt hur mycket behandlingar dessa självutnämnda experter i verkligheten gör själv. Vissa av dem har inte ens jobbat i branschen mer än några månader innan de börjar erbjuda utbildningar till andra.

Problematiken som uppstår när stora delar av en industri inte hanterar konkurrens på rätt villkor, är all missvisande information och förflyttning av fokus från visionen om en bättre industri där kvalitet och service, är värdeord som aldrig sviktar.

Mareli Medical har blivit en av Europas största aktörer på grund av vår service, kvalitet, säkerhet, kompetens och vision. Inte på grund av att vi kopierat någon, talat illa om någon eller jagat ner kunder. Vi har faktiskt än i dag inte en enda säljare anställd i vårt företag, ändå tillkommer det nya kliniker i vår kundstock dagligen. – Det är ett kvitto på att tusentals kliniker världen runt är nöjda med oss som partner!

Oavsett om man är leverantör, patient, behandlare, klinikchef eller utbildare så är vi helt övertygade om att vi alla egentligen anser att billigt inte alltid är bäst. Kvalitet går före kvantitet, kompetens och erfarenhet har störst betydelse vid utförande av arbete och en kopia är aldrig bättre än originalet.

– Därför bör man vända sig till sin leverantör om man har frågor eller behöver hjälp, de är nämligen experter på branschen och produkterna de säljer.

– Därför bör man gå utbildningar hos dem med långvarig objektiv kompetens och erfarenhet.

– Därför bör man ta in information från myndigheter gällande produkter och lagförändringar, inte försäljare eller inlägg på sociala medier.

– Därför bör man inte välja en filler bara för att den är billig.

Vi är alla en del av vår industri och tillsammans för vi den framåt! Därför bör vi alla behandlas med respekt och ödmjukhet!

AA-rating-swe